Hyppää sisältöön

Ilmastotavoitteita ei saavuteta ilman osaajia – ammatillinen koulutus ratkaisee

Ilmastotavoitteet eivät kaadu pelkästään politiikkaan – ne kaatuvat osaajapulaan. OECD:n tuore raportti osoittaa, että vihreä siirtymä ei onnistu ainoastaan korkeakoulutettujen voimin. Vihreä siirtymä ei toteudu ilman tekijöitä, ja näitä tekijöitä koulutetaan ammatillisissa oppilaitoksissa.

Ilmastotavoitteet kaatuvat osaajapulaan

Ilmastokriisi ja luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen etenevät hälyttävällä vauhdilla. Tästä huolimatta kansainväliset ilmastokokoukset eivät ole vielä tuottaneet toivottuja tuloksia. Juuri päättyneen COP-ilmastokokouksen tulokset jäivät jokseenkin laihoiksi, kun fossiilisista polttoaineista luopumisesta ei saatu aikaiseksi sitovia päätöksiä. Muutos on kuitenkin jo vääjäämätön ja monelta osin käynnissä. EU on sitoutunut vihreän siirtymän edistämiseen ja näin ollen jäsenvaltioiden on sopeuduttava muutoksiin. Tässä Suomi voi toimia suunnannäyttäjänä ja edelläkävijänä.

Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen vaatii toki soveltuvaa ja kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa, mutta myös käytännön työtä, jolla vihreän siirtymän edellyttämä muutos saadaan ruohonjuuritasolla aikaiseksi. Näin ollen työmarkkinat muuttuvat vihreän siirtymän edistyessä ja uudenlaiselle osaamiselle on yhä enemmän tarvetta. OECD:n tuore raportti osoittaa, että vihreä siirtymä ei onnistu ainoastaan korkeakoulutettujen voimin. Sen sijaan ammatillisen koulutuksen avulla voidaan vastata muuttuvan maailman tarpeisiin.

Ammatillinen koulutus on vihreän siirtymän sähkömoottori

Vihreän siirtymän myötä monet alat uusiutuvat: fossiilisia korvataan uusiutuvilla energiamuodoilla, energiatehokkuuteen panostetaan ja vanhoja järjestelmiä korjataan tai korvataan. Näissä töissä tarvitaan ammattilaisia, joiden osaaminen on konkreettista: sähköasentajia, lämmitys- ja LVI-alan osaajia, energiainfrastruktuurin ylläpitäjiä, kiertotalousosaajia ja monenlaisia teknisiä asiantuntijoita. Ammatilliset oppilaitokset vastaavat vihreän siirtymän osaamistarpeisiin monipuolisella koulutustarjonnalla: esimerkiksi Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto Poke kouluttaa tuulivoimaloiden huoltoteknikkoja, TTS Työtehoseura aurinkopaneeliasentajia, ja OSAO tarjoaa lämpöpumppulupakoulutuksia sekä asennus- ja huolto-opintoja.

Ilmastokriisin ratkaiseminen heijastuu kaikkien työhön ja elämään – tavalla tai toisella, suoraan tai epäsuorasti, ennemmin tai myöhemmin. Siksi kestävyysnäkökulma on tärkeä punoa osaksi kaikkien alojen koulutusta kullekin soveltuvalla tavalla, kuvaa kansanedustaja Oras Tynkkynen.


Lisäksi on tärkeää, että myös jo työelämässä olevilla on mahdollisuus päivittää osaamistaan. Vihreä siirtymä ei ainoastaan tarkoita uusia työpaikkoja, vaan se muuttaa myös olemassa olevia ammatteja. Esimerkiksi autokorjaamot saattavat siirtyä korjaamaan sähkö- ja vetyautoja, jätehuollossa uusi sääntely muuttaa toimintaperiaatteita, ja rakennusalalla vanhat rakennukset kunnostetaan energiatehokkaiksi. Ympäristöalan ammatti- ja erikoisammattitutkintojen avulla asiantuntija- ja johtotehtävissä toimivat saavat osaamista mm. oman organisaationsa kestävyystyön kehittämiseen.

Ammatillisen koulutuksen kestävyystiekartassa on asetettu tavoitteita ja toimenpiteitä, joiden avulla Ammatillisesta koulutuksesta tulee kestävän tulevaisuuden rakentaja.

Teknisten taitojen lisäksi tarvitaan kestävyyden laaja-alaista ymmärrystä ja ajattelutapojen muutosta. EU:n GreenComp kestävyysosaamisen viitekehys korostaa arvoja ja kykyä toimia kestävyyden puolesta. Tämä voi olla osa ammatillisen koulutuksen tulevaisuutta, mutta sen pitäisi olla vahvemmin myös ammatillisen koulutuksen nykytilaa. Kuitenkin koko ammatillisen koulutuksen sivistystehtävä on kasvattaa osaajia, jotka eivät ainoastaan hallitse teknisiä taitoja, vaan myös ymmärtävät kestävyysasioiden merkityksen yhteiskunnassa. Tämän vuoksi pelkkä käytännön taitojen kouluttaminen ei riitä. Myös ammatillisten opettajien täytyy päivittää osaamistaan, jotta kestävyyskompetensseja osattaisiin myös opettaa. Ammatillisten oppilaitosten tulee tarjota sekä perustaidot että mahdollisuus kehittää laajempaa kestävän kehityksen ymmärrystä työelämälähtöisesti.

Osaaminen ratkaisee ilmastotavoitteet

Ammatillinen opetus tarjoaa joustavaa ja työelämälähtöistä koulutusta aloille, jotka lopulta toteuttavat vihreän siirtymän käytännön tasolla. OECD:n raportin mukaan Suomessa jo joka neljäs ammatillisen tutkinnon suorittanut nuori työskentelee ympäristöhaasteiden ratkaisuihin liittyvissä tehtävissä eli vihreissä ammateissa. Panostukset ammatilliseen koulutukseen ja sen kehitykseen ovat siis välttämättömiä, jotta Suomi voi saavuttaa kansainvälisissä ilmastopoliittisissa sopimuksissa luvatut tavoitteet. Jos haluamme hiilineutraalin Suomen vuoteen 2035 mennessä, meidän on investoitava ammatilliseen koulutukseen.

Lue lisää:
OECD:n raportti: Vocational Education and Training and the Green Transition in Finland
GreenComp: the European sustainability competence framework
Ammatillisen koulutuksen kestävyystiekartta

Tekstin ovat kirjoittaneet Suomen ympäristöopisto Syklin asiantuntijat, jotka koordinoivat Ammatillisen koulutuksen kestävyysverkostoa ja tukevat ammatillisia koulutuksen järjestäjiä kestävyysssirtymässä. Ota yhteyttä: sini.raita-aho@sykli.fi

Viimeisimmät artikkelit