Strapetsi – hankkeessa asiakkuuksien ja pedagogiikan johtamista tarkasteltiin asiakaslupauksen antamisella ja sen lunastamisella.
Prosessin aikana osallistuja laativat lupauksen, joka kytkeytyi johonkin neljästä esivalitusta kategoriasta ja tarkastelivat sitä, kuinka lupauksen lunastaminen varmistetaan johtamisen avulla.
Nämä lupaukset on koottu aineistoksi, jonka avulla voit tutustua mukana olleisiin organisaatioihin, myös saada ideoita ja ajatuksia ammatillisen koulutuksen johtamisen kehittämiseen.
Lupaamme kuunnella työelämän ja kumppaneiden tarpeita tarkasti tässä muutostilanteessa. Toimimme vastuullisesti. Toimintamme laatu ja vaikuttavuus syntyvät verkostoissa yhdessä toimimalla sekä kuuntelemalla toimintaympäristön tarpeita.
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Kehitämme toimintaamme ennakoivasti ja suunnitelmallisesti, unohtamatta kykyä reagoida nopeasti. Vahvistamme ennakointi- ja aluevaikuttamisen kyvykkyyttämme. Kehitämme yhdessä työelämän kanssa opiskelijoiden oppimisprosessin ohjaamista. Ohjaamme opiskelijoiden urasuunnitelmia, tavoitteena työllistyminen ja/tai jatko-opinnot. Toimimme kestävällä tavalla ja kehitämme osaamistamme jatkuvasti. Uudistamme työelämäyhteistyön mallejamme yhdessä työelämän kanssa, huomioimme alueelliset erot.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Työelämäpalautteet (Vipunen, Arvo) ja muut oppilaitoksen omat palautteet esim. osaamisen ennakoinnin tukemisen selvitys, erilaisilta yhteistyöfoorumeilta kerätty tieto, Vipunen (työllistyminen ja jatko-opintoihin siirtyminen), alueelliset ennakointitiedot (mm. osaamistarvekompassi)
Kenelle lupaus on suunnattu:
Työelämälle ja kumppaneille annettavat lupaukset
Täydentävä tarinamme:
HowSpacessa oleva tallenne (kesätehtävä, tulevaisuustyöpaja)
Sampon sisäinen valmennustiimi tukee tiimipedagogiikan käyttöönottoa ja tulossa vuoden 2025 Sampon menestysohjelma, jossa tiimitasolla näytetään konkreettiset teot lupauksen lunastamiseksi.
Tyytyväinen asiakas on yksi strategiamme neljästä menestyksen avaimesta. Se sisältää mm. seuraavat asiat: koulutuksen asiakaslähtöisyys, opiskelijoiden työllistyminen, osaavien työntekijöiden kouluttaminen työelämään sekä koulutustarjonnan ja työvoimatarpeiden kohtaaminen. Vuosittain asetetaan näitä tukevat sitovat tavoitteet, joita seurataan mm. tietovaraston BSC-tuloskortissa. Johdon vastuulla tavoitteiden toteutuminen ja resurssiohjaus.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Tuloskortti, PBI-raportit, tietovarasto, palautejärjestelmät. Työllistymisessä otettu käyttöön Tilastokeskuksen lukujen lisäksi päättökyselyyn otettu työllistymisestä ja jatko-opinnoita oma kysymys.
Tarjoamme valmiudet oppijoiden työllistymiseen ja jatko-opintoihin sekä tulevaisuuden työuralla menestymiseen ja jatkuvaan oppimiseen. Meillä on valtakunnan osaavin ja ammattitaitoisin henkilöstö oppijoita jatyöelämää varten. Olemme edelläkävijä pedagogisissa työelämälähtöisissä oppimisympäristöissä.
BC:n kehittämistiimi pedahubi vastaa pedagogisen strategian toimeenpanosta ja tiedottamisesta. Teemme vuosittain osana vuosisuunnittelua suunnitelmat pedahubin toiminnasta ja tavoitteista, joilla edistämme lupauksen (pedavisio) toteuttamista. Pedahubin toiminnasta vastaavat johtoryhmän jäseninä koulutuspalveluiden johtaja ja apulasrehtori.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Seuraamme johtoryhmässä säännöllisesti vuosisuunnitelman, strategisten tavoitteiden ja kehittämistiimien toimenpiteiden etenemistä ja toteutumista PBI-raporteilla.
Kenelle lupaus on suunnattu:
Pedagogiikkaan liittyvät lupaukset
Yhteyshenkilö
heli.huotari@bc.fi
Jyväskylän Talouskouluyhdistys r.y. – Jyväskylän palvelualan opisto
Opiskelija- ja asiakaslähtöinen toiminta ja pedagogiikka: Tunnistamme ja tunnustamme aiemmin hankkimasi osaamisen opiskelemaasi tutkintoon oikea-aikaisesti ja laadukkaasti.
Meillä omaohjaaja henkilökohtaistaa opiskelijan kanssa opintopolun KAOssa. Omaohjaaja tunnistaa mikäli opiskelijalla on aiemmin hankittua osaamista, jonka voisi tunnustaa osaksi nykyisiä opintoja. Omaohjaaja ohjaa opiskelijan opinto-ohjaajan luokse ohjauskeskusteluun. Opinto-ohjaaja tekee suorat siirrot ja lähettää tarvittaessa opiskelijan kanssa hakemuksen osaamisen tunnustamiseksi YTO-arviointiryhmään tai kahdelle ammatilliselle opettajalle osaamisen ajantasaisuuden arviointiin. Opinto-ohjaaja ohjaa opiskelijan osaamisen hankkimiseen, mikäli aiemmin hankittua osaamista ei voida tunnustaa. Opettajat ohjaavat tarvittaessa osaamisen näyttöön. Koulutuspäällikkö ja rehtori varmistavat, että omaohjaajilla, opinto-ohjaajilla ja opettajilla on riittävät resurssit työnsä tekemiseen. Prosessia kehitetään tarpeen mukaan, tällä hetkellä työskentelemme tavoitteenamme opinto-ohjaajien kirjaustyönmäärän vähentäminen ja suorien siirtojen automatisoiminen. Kehittämistyössä mukana pedagoginen suunnittelija.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Seuraamme osaamisen tunnustamiseen tulevien hakemusten määrää ja laatua. Kehitämme ohjeistuksiamme ja perehdytämme omaohjaajia ja opinto-ohjaajia prosessiin. YTO-arviointiryhmä, opinto-ohjaajien tiimi ja opiskeluhallintojärjestelmän ylläpidosta vastaavat suunnittelijat tapaavat säännöllisesti.
Tuotamme rajatonta osaamista pohjoisesta. Uudistumme jatkuvasti, jotta voimme tuottaa juuri oikeanlaista osaamista muuttuvassa maailmassa. Ohjaamme ja tuemme opiskelijoitamme heidän jokaisen oman ja omanlaisen hyvän elämän polulla. Olemme siis olemassa opiskelijoitamme ja työelämää varten.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
PowerBI, Arvo, Vipunen, työelämäpalautteet, opiskelijahallintojärjestelmän tiedot
Tiimioppiminen ohjaa toimintaamme ja oppimista. Organisaaatiorakenteemme on joustava tukien tiimioppista ja tiimityötä. Ymmärrämme tiimityön ja yhteisöohjautuvuuden periaatteet. Meillä on tarvittava osaaminen ja taidot tiimioppivaan toimintatapaan.
Onnistuneet asiakaskokemukset on yksi strategian kehittämisohjelmista. CRM järjestelmä on uudistettu ja sitä tukemaan on perustettu yritys- ja työelämäpalveluiden tiimi sekä koulutettu joukko työelämäopettajia. Asiakkuuksien hoidolle on luotu prosessit sekä käsikirja, joka määrittelee asiakkuusluokitukset ja toimintamallit erilaisissa tilanteissa. Palautejärjestelmän hyödyntäminen on automatisoitu.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
CRM:n avulla seurataan toimintaa ja aktiviteetteja työpaikkojen kanssa. Työelämäpalautteen avulla seurataan paitsi asiakastyytyväisyyttä myös CRM:n asiakastietojen laatua.
Yritys ja työelämäpalveluiden tiimi koordinoi toimintaa vuosikellon mukaisesti. Päälliköiden ja työelämäopettajien avulla saatu palaute sekä asiakkuustyön osaaminen jalkautuu koko henkilöstölle oikea-aikaisesti.
Varmistamme, että koulutustarjontamme vastaa työelämän tarpeita koskien tutkintotavoitteisia koulutuksia ja työllisyysalueen kanssa toteutettavia ei-tutkintotavoitteisia koulutuksia
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Ennakointiyhteistyö, työelämäyhteistyö (mm. tulevaisuuden osaamistarpeiden kartoittaminen, työpaikkojen/työpaikalla oppimisen paikkojen selvittäminen ennen ei-tutkintotavoitteisen työvoimakoulutuksen aloittamista
Kehitämme henkilöstön osaamista laajojen kielimallien käyttöön (AI) tavoitteena tarjota ajantasaista koulutusta sekä opiskelun ja oppimisen välineitä ja tapoja opiskelijoille tämänhetkiseen ja tulevaisuuden työelämään.
Pedagoginen johtaminen ja toiminta perustuu yhteisesti määritettyihin, strategisiin valintoihin
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Keskeinen teema organisaation strategiassa, johto sitoutunut tavoitteeseen. Liittyy vahvasti ydintehtävään, mikä edistää tavoitteen jalkauttamista henkilöstölle ja osaksi koko organisaation toimintaan
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Opiskelijahallintojärjestelmä, tietovarannot: Koski & eHOKS,Palautteet, Mittarit: opiskelijavuosien toteutuminen, tutkintojen ja tukinnon osien suoritukset, opiskelijoiden keskeyttäminen, vetovoima jne. Seuranta säännöllisesti palautteiden, mittaritulosten ja ulkopuolisista tietovarannoista kertymän tiedön perusteella. Työvälineenä PowerBI.
Meillä on vahva ja dynaaminen yhteys seudun yrityksiin ja toimijoihin.
Tehostamme markkinointia ja viestintää.
Toimimme syrjäytymisen ehkäisyssä.
Ilmasto- ja kiertotalousteemat ovat osaamistamme ja päivittäistä toimintaamme
Vahvistamme teknologista osaamistamme.
Vahvistamme kilpailukykyämme. Arjen pedagogiikan kehittäminen ja vahvistaminen luomalla oma strateginen yhteisölähtöisenpedagogiikan malli
Vastuullinen ja laadukas toimintamme, joka pohjautuu arvoihimme ja strategiaan. Yhteisöohjautuva tiimiorganisaatiomallimme mahdollistaa oikeanlaisen resurssien jaon, strategisen kehittämisen ja yhteisön jäsenten osallisuuden ja vaikuttamisen. Toimintaamme ohjaa strategia, tuloskortti, arvomme, talousarvio- ja toimintasuunnitelma ja toimintaohjeemme.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
PowerBI, Arvo, Vipunen, työelämäpalautteet, opiskelijahallintojärjestelmän tiedot , omat palautteet , työllisyystilastot, tuloskortin tavoitteet, talousarvio ja toimintasuunnitelma
Kenelle lupaus on suunnattu:
Työelämälle ja kumppaneille annettavat lupaukset
Täydentävä tarinamme:
Chat- osiossa howspacessa pedagoginen lupaus ja lunastus: Yhteisölähtöisen pedagogiikan malli liitteenä sekä tarkemmin kuvattuna
Yhteyshenkilö
heli.elo-vuola@lhkk.fi
Maalariammattikoulun Kannatusyhdistys ry. – Helsingin Maalariammattikoulu
Kaikki oppimisympäristömme tukevat yksilöllistä opetusta. Henkilökohtaistamme myös työelämässä oppimisen. Työelämäyhteistyömme on monipuolista ja uudistuvaa. Kehitämme arjen yhteistyötä arjen kumppanuudeksi. Koulutamme työpaikkaohjaajia ja varmistamme opiskelijoiden työelämässä oppimisen ja toimimisen valmiudet. Työelämäyhteistyölle on määritelty resurssit ja tehtävänkuvat (työelämäopettaja ja asiakkuusvastaava).
Opiskelijalla on aito mahdollisuus opiskella ja saada ohjausta ja tukea kolmella eri kampuksella: oKampuksella eli oppilaitoksessa, tKampuksella eli työelämässä ja eKampuksella eli verkko-oppimiskampuksella.
Oppilaitoksessa (oKampus) oppimisessa on sekä tekemällä oppimista korostava pedagoginen malli, että joka arkipäivä aukioleva ohjaamo yksilöllisille oppimisen tarpeille. Työssäoppimisessa (tKampus) opettajille resurssoitu vähintään 2-3 tapaamista opiskelijan kanssa. tKampus tiimi varmistaa työssäoppimispaikkojen löytymisen. Työpaikkaohjaajat tuntevat tutkinnon ja arviointikriteerit. eKampukselle rakennettu kaikki tutkinnonosat yhteistyössä opettajatiimien kanssa. Kaikki samaa tutkinnonosaa opettavat käyttävät samoja oppimateriaaleja ja tehtäviä. Tämän OTE-mallin avulla mahdollistamme tasalaatuisen, aidosti yksilöllisten opiskelupolkujen toteuttamisen.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Opiskelijapalaute (Arvo-palaute sekä oma palautekysely), työpaikkaohjaajapalaute ja työpaikkapalaute (Arvo), työssäoppimispalaute (oma), eKampus palaute (oma)
Kumppanuudet, hankejatkuvuudet, osaamisen kehittäminen organisaatiossa, hankepiloteista viedään uusia käytänteitä ja menetelmiä arkeen (esim. maahanmuuttajien koulutuksessa)
Kenelle lupaus on suunnattu:
Koulutustarjontaan ja tuotteisiin liittyvät lupaukset
Työllistymisen varmistamisen palvelun toteutuksessa huomioidaan vahvasti opiskelijoiden yksilölliset opiskelu- ja urapolkuun liittyvät tarpeet ja tavoitteet. Palvelu on käytettävissä koko opintojen ajan sekä kaksi vuotta valmistumisen jälkeen. Palvelu tukee myös opiskelijoiden uraohjaajien/työelämässä oppimisen jaksoja ohjaavien opettajien työtä. Palvelussa mahdollistetaan lisäksi opiskelijoiden ja potentiaalisten työnantajien aktiiviset kohtaamiset opintojen eri vaiheissa. Työelämäyhteistyötä osana työllistymisen varmistamista tiivistetään ja sille luodaan aikaisempaa strategisempi malli. Työllistymisen varmistamisen palvelua kehitetään joustavasti opiskelijoiden ja potentiaalisten työnantajien tarpeiden muuttuessa sekä huomioiden työnhaku- ja rekrytointitavoissa tapahtuvat yleiset muutokset työmarkkinoilla.
Työllistymisen varmistamisen palvelun kehittämiseen on sitouduttu oppilaitoksen kuluvan strategiakauden 2024-2027 strategiassa. Johto varmistaa riittävät resurssit palvelun toteutukseen ja kehittämiseen sekä oppilaitoksen työelämäyhteistyön strategisemman mallin kehittämiseen.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Työllistymisen mittari (Tilastokeskus), valmistumisen yhteydessä opiskelijoilta kerättävä tieto työllistymisestä (oma), työelämäpalautteet (Arvo työpaikkaohjaajakysely ja työpaikkakysely).
Pedagoginen johtaminen ja toiminta pohjautuu strategiseen pedagogiseen visioon, joka perustuu yhteisölliseen työelämälähtöiseen oppimiseen elämälähtöisen suunnittelun (LifeBased Design) viitekehyksessä.
Kopiston visiota, missiota ja toiminta-ajatusta ohjaa vahva tietoisuus ennakoida ja vastata muuttuviin osaamis- ja sivistystarpeisiin, edistää opiskelijoiden oppimisvalmiuksia ja kasvattaa heitä sekä yksilöinä että yhteiskunnan jäseninä.
Pedagogista kehittämistä katselmoidaan vuosittain pedagogisessa katselmuksessa, joka liitetään johdon katselmukseen.
Kehittämistyötä tehdään yhteistyössä muiden oppilaitosten kanssa hankkeiden muodossa.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Tietovarannot: Opiskelijahallintojärjestelmä Primus-Kurre –Wilma eHOKS, Koski, ARVO-palautteet
Mittarit: opiskelijavuosien toteutuminen, tutkintojen ja tutkinnon osien suoritukset, opiskelijoiden keskeyttäminen jne.
Seuranta: Johdon katselmukset ja Dashboard (PowerBI).
Raseko toteuttaa nuorten ja aikuisten ammatillista koulutusta sekä työelämän kehittämispalveluja alueen tarpeiden ja arvojemme mukaan.
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Toimimme sertifioidun ja auditoidun ISO9001:2015 johtamisjärjestelmän mukaisesti.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Ennakoimme laaja-alaisesti, seuraamme toteutunutta toimintaamme laatumittareilla ja teemme kehittämistoimet aikataulujen ja jatkuvan parantamisen mallin mukaisesti (päätetyt laatumittarit).
Pedagogisen kehittämisohjelman kautta pedagogisten ratkaisujen uudistaminen. Kehittämisohjelman tavoitteena on luoda opiskelijoiden tarpeisiin vastaavia organisaatiotasoisia palvelumalleja.
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Pedagoginen tiimi työrukkasena, yhteiset tapaamiset ja tiedottaminen koko organisaatiolle. Henkilöstön osallistaminen mm. työpajojen kautta. Osittain hanketyötä hyödyntäen.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
PowerBI, Arvo, Vipunen, omat kyselyt, opiskelijahallintojärjestelmän tiedot säännöllisessä seurannassa
Vi följer utvecklingen av kompetensförsörjningsbehoven inom näringslivet i Österbotten och anpassar utbildningsutbudet till de behov som framkommer. Vi erbjuder yrkesutbildning i världsklass.
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Vi för regelbundna diskussioner med de mest centrala samarbetsparterna. Vi involverar våra upprätthållande kommuner i samarbetet (OMA2-projektet). Vi söker samarbete med andra läroanstalter kring utvecklingsarbetet i projektform.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Uppföljning av KPI. Uppföljning av samarbeten och utvecklingsprojekt.
Luomme aktiivisen työllistymisen ja osaamisen kehittämisen toimintamallin yhdessä työelämän kanssa. Opiskelijoiden sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden sekä ennakointikyvykkyyden vahvistaminen
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Teemme yhteistyötä Helsingin kaupungin työllisyyspalvelujen kanssa. Vahvistamme työelämävarkostoja ja vuoropuhelua. Hyödynnämme strategisten tiimien ja työllisyyden hoidon tiimien resurssia. Kokonaisuus on myös keskeistä esihenkilötyötä.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Työllistymismittari (Tilastokeskus). Työllisyyspalvelujen kanssa yhteinen johdon seurantamalli (sis. mm. tuloskortin)
Rakennamme aitoja vastavuoroisia kumppanuuksia, joissa yhteistyön summa on enemmän kuin se, mitä yksittäiset toimijat voisivat yksin saavuttaa.
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Vastavuoroinen kumppanuus edellyttää meiltä joustavuutta, jotta löydämme yhteisen tavan toimia yhdessä erilaisten tiimien, organisaatioiden ja yhteisöjen kanssa siten, että toiminnasta hyötyvät kaikki osapuolet tasavertaisesti. Toimintamallimme organisaatiossa on yhden luukun periaate, jolla varmistamme asiakkuuden hoidon.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
PowerBI, Arvo, Vipunen, omat kyselyt, opiskelijahallintojärjestelmän tiedot säännöllisessä seurannassa
Vierumäki on oppimisen ja kehittymisen edelläkävijä kansallisesti ja kansainvälisesti.
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Olemme oppiva yhteisö ja tarjoamme opiskelijoille ainutlaatuisen toimintaympäristön, joka tukee oppimista ja kehittymistä yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja keskeisten kumppaneiden kanssa. Oikeat asiakkaat ja aidot työelämän oppimistilanteet ovat samalla kampuksella.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Koulutuksen vuosisuunnitelma, opiskelijapalaute, edistämme kv-kumppanuuksia ja tarjoamme opiskelijoille kansainvälisiä oppimisympäristöjä; toimintaan on käytettävissä Erasmus rahoitusta, tuetaan opiskelijan henkilökohtaista kasvua ja kehitystä.
Olemme valmistelleet tarpeeseen perustuvat koulutusmallin, joilla varmistetaan palvelukyky eri kokoisilla työllisyysalueilla (yksilö- ja ryhmätoteutukset) saavutettavina valtakunnallisesti. Olemme myös huolehtineet resursseista (henkilöstö) ja pilotoineet prosessin toimivuutta.
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Jatkuva keskustelu työllisyysalueiden kanssa koulutusten toimivuudesta ja vaikuttavuudesta. Seuraamme jatkuvasti koulutusten eri tavoitteiden toteumista hyödyntäen sisäisiä järjestelmiä.
Kenelle lupaus on suunnattu:
Työelämälle ja kumppaneille annettavat lupaukset
Yhteyshenkilö
sanna.moller-aaltonen@syo.fi
Tampereen kaupunki / Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Satsaamme henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointiin ja osaamiseen.
Tuotamme parhaan oppimis- ja palvelukokemuksen.
Rakennamme tulevaisuutta yhdessä kumppanien kanssa.
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Pedagogisen kehittämissuunnitelman laatiminen
Henkilökohtaistamiseen liittyvien prosessien parantaminen
Osaamisalojen välinen yhteistyö ja toiminnan kokonaissuunnittelu
Ennakoinnin kehittäminen kumppanien kanssa
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Laadun varmistuksen vuosikello ja HOKS:n laadun varmistuksen työkalun käyttö
Omavalvonta OMA-opettajan ja johdon työpöytä ratkaisujen avulla
Opiskelija- ja työelämäpalautteet
Strategisen ohjelman väliarvioinnit johtoryhmässä
Varmistamme, että koulutustarjontamme vastaa liikunta-alan työelämän tarpeita toiminta-alueellamme.
Miten varmistamme lupauksen edelletykset:
Tiedolla johtaminen; ennakointitieto, työelämäyhteistyön määrä ja laatu, ennakointitietoon perustuva koulutussuunnittelu. Pedagoginen johtaminen; opetuksen ja ohjauksen laatu, HOKS-prosessin laatu, ohjauksen ja tuen laatu ja vaikuttavuus
Miten varmistamme lupauksen lunastuksen:
Ennakointiedon keruu, Työelämäpalaute, Opiskelijapalaute, Opintojen valmistuminen, Työllistyminen, Jatko-opintoihin sijoittuminen, Opepalaute, kehityskeskustelut, Koulutuksen kehittämispäivät ja toteutussuunnitelmien systemaattinen päivitystyö
Koulutustarjontamme vastaa muuttuvia työelämän tarpeita ja tarjoaa mahdollisuuksia peruskoulun päättäville, työssäoleville ja työmarkkinan ulkopuolella oleville. Käytämme asiaksryhmään soveltuvaa modernia pedagogiikkaa
Kenelle lupaus on suunnattu:
Koulutustarjontaan ja tuotteisiin liittyvät lupaukset